Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Wiktor Sułek
Poziom 6
Dołączył: 23 Cze 2007
Posty: 674
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 16:38, 18 Lut 2008 Temat postu: Przesiadka na A123 |
|
|
IB4200 chyba pomału odchodzi więc nowego coś trzeba kupić. Ib4600? - no moze sa pojemne, ale jakoś juz sie raz zraziłem do tej firmy. MaxAmps Lipo 6000hV - hmm coś mnie jednak ciągle odsuwa od LiPo, może być to cena 300zł za sztukę. A123 - to jest to
Może na początku zacznijmy co to właściwie jest. Są to ogniwa typu LiIon używane w elektronarzędziach DeWalt. Skąd je wziąć? - kupujemy akumulator 36V DeWalt i wyjmujemy 10 ogniw A123 Koszt takiego akumulatora to około 360zł. W zamian dostajemy:
5 pakietów 6,6V/2300mAh (70zł/pakiet)
albo
3 pakiety 9,9V/2300mAh (120 zł/pakiet)
albo
2 pakiety 13V/2300mAh (180zł/pakiet)
albo
1 pakiet 13V/4600mAh do 140A ciągłego prądu
Mnie interesowałyby 3 pakiety 9,9V 2300mAh Więc tak, dlaczego zamiast wydać 300zł i mieć 3 pakiety IB4600 chcę mieć 3 jakieś pakiety po 2300mAh? Odpowiedź jest prosta:
1: IB nie odda takiego prądu aby w pełni zadowolić Mambę - mówimy tu o prądach rzędu 60-70A czemu zwykłe NiMH nie są w stanie sprostać
2: Czas ładowania akumulatorów A123 wynosi 27 minut prądem 5A i możemy to robić dowolną ilość razy dziennie - dlatego wybieram A123.
No dobrze, jaki akumulator potrzebujemy?
Taki:
[link widoczny dla zalogowanych]
No dobra mamy już akumulator i co dalej?
To:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Zalety:
+ Krótki czas ładowania
+ Wytrzymałość
+ Duży prąd
+ Odporność na urazy mechaniczne (nie to co Li-Po)
+ Są to ogniwa z akumulatora wykorzystywanego w wkrętarkach.
Wady:
- Rozmiar jednego ogniwa
- Waga jednego ogniwa.
Teraz wyobraźcie sobie Pana Miecia. Pan Miecio jest robotnikiem i pracuje na budowie. Miecio ma zadanie - obniżyć sufit w salonie używając płyt G/K. Szef dał mu do dyspozycji wkrętarkę DeWalt i kilka wkrętów oraz kątowniki aluminiowe. Pan Miecio ma w sumie w dup** czym zasilane są jego narzędzia. Kiedy jego wkrętarka zacznie słabo pracować, Miecio powie "Kur**" i odstawi akumulator "na widełki" do ładowania. W międzyczasie zapali sobie fajke i wypije kielicha z kolegami. Za 15 minut wróci i jego wkrętarka będzie dalej zapier***. Po skończeniu roboty w salonie, Miecio dostał fuchę w terenie - tam nie ma prądu. Zostawił na chwilę swojego DeWalta na ładowaniu. Potem dla pewności zostawiłjeszcze na godzinkę żeby nie zabrakło mu energii podczas pracy. Miecio już po 6 kielichu będzie coraz słabiej trzymał sie na nogach a co za tym idzie jego wkrętarka z 10 ogniwami A123 w środku zapewne wypadnie mu z ręki kilk a razy. Miecio znowu powie "Kur**" i podniesie wkrętarkę i bedzie kontnuował pracę. Kiedy wróci na budowę podłączy wszystkie akumulatory na ładowanie. Potem pożyczy Heńkowi do zamocowania żyrandoli. Heniek zrobi z ogniwami to samo, w sumie co on sie bedzie przejmował co tam jest w środku w tym akumulatorze.
Myślę, ze moja krótka historyjka przybliżyła wam codzienne realia pracy ogniw A123. Z oczywistych powodów te ogniwa będą idealne do pracy z Mambą Wnioski, jakie można było wyciągnąc z tej opowieści:
-odporność na kilkunastokrotne rozładowania, przeładowania, doładowania
-niskie samorozładowanie
-odporność na uszkodzenia mechaniczne
-wydajność prądowa
Hmm tak więc na kwiecień szykuje się niezła rewolucja w moim systemie zasilania Jak już będe miał akumulatorki napiszę część dalszą
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Wiktor Sułek dnia Pon 17:05, 18 Lut 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Wiktor Sułek
Poziom 6
Dołączył: 23 Cze 2007
Posty: 674
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 10:31, 19 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Chyba nici z tego rozwiązania Limit łożysk to max. 65000 RPM a moja konfiguracja dawałaby coś koło 75000 Więc niestety zostaję przy NiMH, kupię z jeden pakiet , bo w wakacje bedzie nitro Pozdraiwam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Wiktor Sułek
Poziom 6
Dołączył: 23 Cze 2007
Posty: 674
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 17:40, 21 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Projekt reaktywowany - wchodzi w grę wariant 2S2P - 6,6V 4600mAh - nie dajcie się zwieść niskiemu napięciu - wpiszcie w youtube mamba A123 - wyskoczy wam kyosho lazer miotany przez mambę takim pakietem na silniku 5700 Na moim 7700 bedzie 2x szybciej Relacja niedługo
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Wiktor Sułek
Poziom 6
Dołączył: 23 Cze 2007
Posty: 674
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 14:35, 22 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Razem z pomocą panów z RCAuto naszkicowałem schemat połączenia:
A więc w skrócie. Bierzemy 4 ogniwa A123 i montujemy jakby 2 oddzielne pakiety lutując + do + i - do - w taki sposób sumujemy pojemność. Potem te dwa pakiety łączymy + do - i mamy zsumowany woltaż. Balancer. Stosując wtyczkę do pakietu 2S lutujemy kabelek czerwony do plusa pakietu, jeden czarny do minusa i jeden czarny w środek pakietu, on ma sie stykać i z + i -.
Taki pakiecik obklejamy taśmą, izolaczą albo wsadzamy w rękaw termokurczliwy.
I gotowe, wydaje się proste, zobaczymy jak wyjdzie Pozatym znalazłem sklep DeWalt w Warszawie i tam najprawdopodobniej zakupię akumulator
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Wiktor Sułek dnia Pią 14:36, 22 Lut 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Wiktor Sułek
Poziom 6
Dołączył: 23 Cze 2007
Posty: 674
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 20:32, 22 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Projekt znów czasowo zawieszony - spowodowała to podwyżka cen akumulatorów A123 Jestem zmuszony kupić 21 ogniw rcHobby - porobię z nich 3 pakiety po 7 cell Prawdopodobnie kupię też Spectrum - MX-3 FHSS
Pozdro
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|