Kuba Jabłoński
Administrator

Dołączył: 19 Cze 2006
Posty: 697
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Z pod Warszawy
|
Wysłany: Pią 16:15, 30 Cze 2006 Temat postu: Co to jest Rajd Samochodowy?. |
|
|
Co to jest rajd samochodowy?
Rajdy to najkrócej ujmując ściganie się z samym sobą czyli z czasem. Na zamkniętym dla normalnego ruchu odcinku drogi publicznej (na wsi, w mieście, poza miastem) zwanym w terminologii rajdowej oesem (skrót od OS - odcinek specjalny) startuje tylko jeden zawodnik i musi go pokonać w możliwie najkrótszym czasie, mierzonym oczywiście przez specjalistyczną aparaturę. Nie ma tu rywalizacji równoległej jak na zamkniętym torze podczas wyścigów samochodowych albo rallycrossu. Tu na odcinku specjalnym jest jedno auto, a wewnątrz kierowca i pilot, który podaje tzw. opis trasy. To nic innego jak opis odcinków prostych (wraz z takimi elementami jak np. szykana, wzniesienie, hopa, brama, etc.) i kątów zakrętów tak by kierowca potrafił dostosować prędkość do przebiegu drogi i zakrętów.
Jednak rajd to nie tylko kilka czy kilkanaście odcinków specjalnych, na których pomiędzy najlepszymi zawodnikami często trwa walka o ułamki sekund. Rajd to również cała otoczka odcinków specjalnych, a więc strefy dojazdowe - normalne drogi publiczne, po których rajdówki poruszają się samodzielnie wśród normalnych cywilnych aut by dotrzeć z odcinka specjalnego do parku serwisowego (wyznaczonego przez organizatorów rajdu miejsca, w którym odbywa się naprawa uszkodzonych rajdówek, wymiana elementów i zmiana ustawień do różnego rodzaju nawierzchni). W strefie dojazdowej samochody rajdowe, jak wszystkie inne pojazdy uczestniczące w ruchu podlegają przepisom drogowym (na oesach przepisy ruchu drogowego nie obowiązują), ale pokonanie strefy dojazdowej też jest limitowane czasem. Zawodnicy zjeżdżający z trasy oesu i jadący strefą dojazdową do parku serwisowego muszą zjawić się w serwisie o konkretnej godzinie. Jeśli przyjadą za wcześnie albo zbyt późno otrzymują kary czasowe.
Tak więc w ogromnym skrócie rajd to odcinki specjalne, które stanowią jego najbardziej atrakcyjną część, ale to również strefy dojazdowe i parki serwisowe, w których także obowiązują limity czasowe. Liczenie czasu na rajdzie zaczyna się od jego rozpoczęcia, aż do jego zakończenia. O wygraniu rajdu decyduje zatem nie tylko najlepszy wynik zsumowany po przejeździe wszystkich odcinków specjalnych ale również bilans czasowy z przejazdów w strefie dojazdowej i parku serwisowego, w którym pomiędzy oesami przebywa załoga.
źródło: [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|