Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kuba Jabłoński
Administrator
Dołączył: 19 Cze 2006
Posty: 697
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Z pod Warszawy
|
Wysłany: Wto 19:46, 20 Cze 2006 Temat postu: Silniki |
|
|
Zasadniczo silniki elektryczne można podzielić na silniki szczotkowe i bezszczotkowe. Biorąc pod uwagę jeszcze małe rozpowszechnienie silników bezszczotkowych przedstawię krótko silniki szczotkowe.
Silniki szczotkowe składają się zasadniczo z :
obudowy (z magnesami wewnątrz i łożyskami)
wirnika (wał podzielony na segmenty nawinięte drutem)
szczotek (odpowiadają za przekazanie prądu na komutator)
dekla (w nim znajduje się łożysko wirnika, sprężyny i obudowy szczotek)
i wielu innych części ale to na początek wystarczy.
Na rynku dostępnych jest wiele modeli silników przystosowanych odpowiednio do różnych zadań. Silniki oznaczane są zazwyczaj w postaci jednej lub dwóch cyfr np. 12x3 , 18x2, 27T. Można spotkać się z terminami: single, double, triple, które zastępują drugą cyfrę. Liczby te oznaczają :1 ilość zwoi na jednym segmencie wirnika a 2 ilość żył drutu w jednym zwoju, np. 12x3 oznacza 12 zwoi trój żyłowym drutem na każdy segment wirnika lub w przypadku pojedynczego drutu po prostu 27T czyli 27 zwoi drutem jedno żyłowym.
Ilość zwoi jak i ilość żył odpowiada za prędkość obrotową i moc. Im mniej zwoi tym silnik kreci się szybciej, im więcej żył lub średnica drutu większa tym większa moc(teoretycznie bo wszystko ma swoje granice konstrukcyjne np. regulator czy akumulator, który starczył by na kilka minut jazdy). Silniki te można jeszcze podzielić na rozbieralne i nierozbieralne a także na modyfikowane i stocki. Pierwszego chyba nie trzeba tłumaczyć natomiast w drugim chodzi o indywidualne dostosowanie silnika do modelu, toru, kierowcy poprzez wyprzedzenie komutatora (miejsce gdzie szczotki stykają się z wirnikiem). Zalecana regulacja kąta wyprzedzenia komutatora powinna zawierać się w przedziale 0 - 25 stopni. Im większy kąt tym prędkość obrotowa silnika wzrasta, ale silnik bardziej się grzeje i pobiera więcej prądu. Im kąt jest mniejszy tym większy jest moment obrotowy (moc silnika) i silnik mniej się grzeje, i pobiera mniej prądu.
Znając już trochę budowy i zasady działania silnika możemy wybrać ten najlepszy dla danego modelu, toru. Widać więc że silnik do modelu on - road będzie miał inne parametry pracy niż silnik do modelu off-road. Pamiętać należy również o tolerancji regla do ilości zwoi gdyż jak przesadzimy to możemy spalić regulator. Ceny silników są bardzo różne od ok. 30 zl za seryjny silnik 540 (nierozbieralny) do grubo ponad 300 zl za wysokiej klasy silnik do DTM-a (rozbieralny, modyfikowany). Do silników kupimy też wszystkie akcesoria np. szczotki, podkładki, sprężyny szczotek, itd.
tekst Modelmania.pl
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Hubert Srokosz
Poziom 1
Dołączył: 13 Sty 2007
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Z krk
|
Wysłany: Sob 18:27, 13 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
ja kupiłem silnik Tornado SS 21T firmy nosram za 89zł moc oraz prędkość wzrosła o jakieś 15% od standardowego, ale minus jest taki że regulator się troche bardziej grzeje.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Gabriel0
Poziom 6
Dołączył: 09 Mar 2009
Posty: 166
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 1/3
|
Wysłany: Wto 12:49, 11 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
ale to głupie że bezszczotkowe mają szczotki!!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Michał B.
Poziom 6
Dołączył: 18 Lis 2008
Posty: 696
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: z biłgoraja
|
Wysłany: Wto 14:33, 11 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
no bezszczotkowe nie mają szczotek działają one na zasadzie takiego jakby elektromagnesu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Adam Brzoza
Poziom 6
Dołączył: 07 Mar 2008
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Zagnańsk (Kielce)
|
Wysłany: Wto 17:24, 11 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
Gabriel S. napisał: | ale to głupie że bezszczotkowe mają szczotki!! |
zabiłeś mnie koleś tymi słowami XD jaaaa
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Kamil Radecki
Poziom 6
Dołączył: 02 Gru 2008
Posty: 731
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 18 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 17:33, 11 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
O lol Hahahaha
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Gabriel0
Poziom 6
Dołączył: 09 Mar 2009
Posty: 166
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 1/3
|
Wysłany: Czw 15:57, 08 Paź 2009 Temat postu: |
|
|
no na zasadzie elektromagnesu ale i tak jakieś szczotki mają
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Michał B.
Poziom 6
Dołączył: 18 Lis 2008
Posty: 696
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: z biłgoraja
|
Wysłany: Czw 17:13, 08 Paź 2009 Temat postu: |
|
|
Nie mają szczotek. Jak byś rozbierał (czego nie polecam robić) jak byś wyją wirnik to już by ci go było bardzo ciężko włożyć i silnik mógł by nie działać.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Gabriel0
Poziom 6
Dołączył: 09 Mar 2009
Posty: 166
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 1/3
|
Wysłany: Sob 9:01, 10 Paź 2009 Temat postu: |
|
|
a no tak a silnika takiego niemam i ja raczej na spalinach grzeje
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|